Ennen kuin esimerkiksi käytettynä maahantuotu ajoneuvo voidaan rekisteröidä Suomeen, on se ensiksi hyväksyttävä rekisteröintikatsastuksessa. Rekisteröintikatsastuksessa tarkastetaan ajoneuvon tekniset tiedot, rakenne, varusteet ja tarvittaessa kunto. Samalla varmistetaan, että ajoneuvo täyttää sitä koskevat vaatimukset. Ajoneuvon tekniset tiedot merkitään liikenneasioiden rekisteriin.
Tällä sivulla
- Käytettynä maahantuotava ajoneuvo
- Liikennekäytöstä tai rekisteristä poistettu ajoneuvo
- Vaurioituneen ajoneuvon rekisteröintikatsastus
- Ajoneuvon kunnon tarkastus rekisteröintikatsastuksen yhteydessä
- Milloin rekisteröintikatsastus vastaa määräaikaiskatsastusta
- Poikkeustapauksia rekisteröintikatsastuksessa
- Ajoneuvoa koskevat tekniset vaatimukset
Käytettynä maahantuotava ajoneuvo
Ota mukaan rekisteröintikatsastukseen:
- Ulkomainen rekisteröintitodistus
- ETA-valtiosta maahantuodusta ajoneuvosta on luovutettava katsastuksen suorittajalle ulkomaisen rekisteröintitodistuksen molemmat osat. Jos toinen osa puuttuu, on aiemman rekisteröintivaltion viranomaisen vahvistettava, ettei ajoneuvon rekisteröinnille Suomeen ole estettä.
- Jos ulkomaisen rekisteröintitodistuksen molemmat osat puuttuvat, voidaan hyväksyä myös edellisen rekisteröintiviranomaisen antama todistus aiemmasta rekisteröinnistä tai kyseisen viranomaisen ylläpitämästä järjestelmästä saatu tieto ajoneuvon rekisteröinnistä.
- ETA-alueen ulkopuolelta tuodusta ajoneuvosta on katsastajalle esitettävä ulkomainen rekisteröintitodistus tai edellä mainittu muu todistus aiemmasta rekisteröinnistä.
- Selvitys ajoneuvon vaatimustenmukaisuudesta
- Tapauksesta riippuen ajoneuvon tekninen vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- EY- tai E-tyyppihyväksynnän osoittava hyväksymismerkintä tai CoC-todistus
- Nimetyn tutkimuslaitoksen tai muun ETA-valtion ilmoittaman tutkimuslaitoksen pätevyysaluetta vastaava selvitys
- Hyväksytyn asiantuntijanpätevyysaluetta vastaava selvitys
- Ajoneuvon valmistajan antama todistus, joka perustuu testeihin, laskelmiin tai mittauksiin
- Valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva merkintä (esim. FMVSS, CMVSS), kun kyseessä on suurina sarjoina esim. USA:n, Japanin, Etelä-Korean tai Kanadan markkinoille valmistetut ajoneuvot.
- Rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyväksyä myös rekisteröintitodistuksesta löytyvät, ajoneuvon vaatimustenmukaisuutta koskevat merkinnät.
- Tapauksesta riippuen ajoneuvon tekninen vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Tarvittaessa selvitys ulkomailla tehdystä ajoneuvon määräaikaiskatsastuksesta
- Jos haluat vedota ETA-valtiossa tehtyyn direktiivin 2014/45/EU mukaiseen tarkastukseen, on katsastajalle esitettävä kirjallinen selvitys (tarvittavine käännöksineen) kunnon tarkastuksen sisältäneestä hyväksytysti suoritetusta katsastuksesta. Katsastusajankohta voi ilmetä esimerkiksi rekisteröintitodistuksesta tai erillisestä katsastustodistuksesta.
Lue lisää:
Liikennekäytöstä tai rekisteristä poistettu ajoneuvo
Ajoneuvo on hyväksyttävä rekisteröintikatsastuksessa viimeisimmän rekisteristä poiston tai viimeisimmän liikennekäytöstä poiston jälkeen ennen sen ottamista uudelleen liikennekäyttöön, jos ajoneuvo on:
- ollut rekisteröitynä Suomessa, mutta poistettu rekisteristä ennen 2.11.2007;
- poistettu liikennekäytöstä sotilasajoneuvorekisteriin, ulkomaille tai Ahvenanmaalle rekisteröintiä varten;
- tai poistettu liikennekäytöstä vaurioituneena vakuutusyhtiön ilmoituksesta.
Vaurioituneen ajoneuvon rekisteröintikatsastus
Rekisteröintikatsastukseen kuuluvien tarkastuskohteiden lisäksi tarkastetaan:
- ajoneuvon korin tai rungon mitat;
- pyörien asentokulmat ja akselien asento;
- mahdolliset korin katkaisukohdat;
- korirakenteen lujuus;
- korin osien liitostavat;
- sellaisten turvalaitteiden, jotka ajoneuvossa kuuluu joko säännösten, pysyvien merkintöjen tai teknisen informaation mukaan olla, toimintakelpoisuus.
Katsastaja voi vaatia lisäselvityksiä yllä mainittujen tarkastuskohteiden kunnosta.
Ajoneuvon kunnon tarkastus rekisteröintikatsastuksen yhteydessä
Määräaikaiskatsastusvelvollisten ajoneuvojen kunnon tarkastus
M-, N-, O2-, O3-, O4-, L6e-, L7e-, T1b-, T2b- ja T3b-luokan ajoneuvon sekä nelipyörän ja kevytnelipyörän kunnon tarkastusta ei tehdä rekisteröintikatsastuksessa, jos:
- Ajoneuvolle on hyväksytysti tehty suomalaisten katsastusaikasääntöjen mukainen katsastus Suomessa, muussa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaalla.
- Ajoneuvo on niin uusi, että sitä ei Suomen lainsäädännön mukaan vielä tarvitse katsastaa.
Vaurioituneena liikennekäytöstä poistettujen ajoneuvojen kunto tarkastetaan aina.
Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien jarrut tarkastetaan jarrujen yhteensovittamiseksi ja jarrusuhteen määrittämiseksi.
Muiden ajoneuvojen kunnon tarkastus
Jos ajoneuvoa ei tarvitse määräaikaiskatsastaa Suomessa, ei rekisteröintikatsastuksessa tehdä kunnon tarkastusta. Tämä koskee esimerkiksi O1- ja L3e-luokkien ajoneuvoja sekä hinattavia laitteita ja traktoreita. Vaurioituneena liikennekäytöstä/rekisteristä poistettujen ajoneuvojen kunto tarkastetaan aina.
Selvitys ulkomailla tehdystä katsastuksesta
Jos haluat vedota ETA-valtiossa tehtyyn direktiivin 2014/45/EU mukaiseen tarkastukseen, on katsastajalle esitettävä kirjallinen selvitys (tarvittavine käännöksineen) kunnon tarkastuksen sisältäneestä hyväksytysti suoritetusta katsastuksesta. Katsastusajankohta voi ilmetä esimerkiksi rekisteröintitodistuksesta tai erillisestä katsastustodistuksesta.
Milloin rekisteröintikatsastus vastaa määräaikaiskatsastusta
Rekisteröintikatsastus, jonka yhteydessä on suoritettu määräaikaiskatsastuksessa tarkastettaviksi säädettyjen tai määrättyjen kohteiden kunnon tarkastus tai todettu vastaava tarkastus suoritetuksi ETA-valtiossa, oikeuttaa käyttämään ajoneuvoa liikenteessä ajoneuvon kunnon tarkastuksen ajankohtaa seuraavaan, lainsäädännön mukaisesti määräytyvään viimeiseen katsastuspäivään asti.
Poikkeustapauksia rekisteröintikatsastuksessa
Ennen 2.11.2007 Suomessa rekisteristä poistetut ajoneuvot
- Onko ajoneuvo otettu käyttöön 1.1.1975 tai sen jälkeen?
- Jos tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, täytä Paperittoman ajoneuvon rekisteröintikatsastus ja rekisteröinti (Omistajan selvitys (Ulkoinen linkki)) -lomake.
- Mikäli tietoja ei löydy eikä sinulla ole rekisteriotetta tai rekisterikorttijäljennöstä, voit tilata maksullisen rekisterikorttijäljennöksen Kansallisarkistosta. Kun saat rekisterikorttijäljennöksen, on sinun lisäksi täytettävä Omistajan selvitys (B527) (Ulkoinen linkki) -lomake.
- Jos rekisterikorttijäljennöstä ei löydy, ei ajoneuvoa voi rekisteröidä aiemmin Suomessa rekisterissä olleena ajoneuvona.
- Vie ajoneuvo rekisteröintikatsastettavaksi ja esitä em. selvitykset.
- Rekisteröi ajoneuvo hyväksytyn rekisteröintikatsastuksen jälkeen rekisteröintejä tekevällä katsastustoimipaikalla.
- Onko ajoneuvo otettu käyttöön ennen 1.1.1975?
- Täytä Omistajan selvitys (Ulkoinen linkki) -lomake ajoneuvon aiemmasta rekisteröinnistä Suomeen.
- Vie ajoneuvo rekisteröintikatsastettavaksi ja esitä em. selvitykset.
- Rekisteröi ajoneuvo hyväksytyn rekisteröintikatsastuksen jälkeen rekisteröintejä tekevällä katsastustoimipaikalla.
Mopot ja moottorikelkat
- Tee Omistajan selvitys (Ulkoinen linkki) -lomakkeella selvitys ajoneuvon aiemmasta käytöstä Suomessa.
- Vie ajoneuvo rekisteröintikatsastettavaksi ja esitä em. selvitykset.
- Rekisteröi mopo tai moottorikelkka hyväksytyn rekisteröintikatsastuksen jälkeen rekisteröintejä tekevällä katsastustoimipaikalla.
Suomessa käyttöönotettu, mutta rekisteröimätön ajoneuvo
- Onko ajoneuvoasi käytetty aiemmin Suomessa muussa kuin tieliikennekäytössä – esimerkiksi lentokentillä, tehtaissa, kaivoksissa, kilpailuissa tai muussa erityiskäytössä?
- Tarvitset todistuksen erityiskäytöstä ja ajoneuvon käyttöönottoajankohdasta.
- Todistus voi olla esimerkiksi maastoajoneuvon liikennevakuutustodistus, todistus käytöstä suljetulla alueella, kilpailukäytössä olleen ajoneuvon siirtolupatodistus tai valmistenumerolla yksilöity dokumentti kilpailuhistoriasta.
- Tee lisäksi selvitys ajoneuvon aiemmasta käytöstä Suomessa Omistajan selvitys (Ulkoinen linkki) -lomakkeella.
- Vie ajoneuvo rekisteröintikatsastettavaksi ja esitä em. selvitykset.
- Rekisteröi ajoneuvo hyväksytyn rekisteröintikatsastuksen jälkeen rekisteröintejä tekevällä katsastustoimipaikalla. Huomioi, että autoverollinen ajoneuvo on ilmoitettava Verohallinnolle verotettavaksi ja autovero on maksettava ennen rekisteröintiä.
Ajoneuvoa koskevat tekniset vaatimukset
Ajoneuvon tulee lähtökohtaisesti täyttää sen ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleet tai tätä uudemmat tekniset vaatimukset. Ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana pidetään päivää, jolloin ajoneuvo on ensimmäisen kerran rekisteröity tai jolloin ajoneuvo on tosiasiallisesti otettu käyttöön.
Ajoneuvossa on oltava alkuperäisiä osia yli 50 prosenttia. Muussa tapauksessa ajoneuvo on rekisteröitävä Suomessa ns. rakennettuna ajoneuvona, jolloin sen on täytettävä uuden ajoneuvon tekniset vaatimukset. Henkilöauton ja moottoripyörän osien ja osakokonaisuuksien suhteelliset osuudet on määritelty valtioneuvoston asetuksessa ajoneuvoista (162/2021).
Jos ajoneuvoon on tehty rakenteellisia muutoksia aiemmin voimassa olleiden ja sittemmin kumoutuneiden säädösten sallimana ja, jos näistä rakennemuutoksista on tehty merkintä rekisteriin, voidaan ajoneuvo edelleen hyväksyä samojen periaatteiden mukaisesti.
- Esimerkiksi pakettiautoon on asennettu 1.10.1992 ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen 57 §:n mukaiset tilapäiset takaistuimet, minkä jälkeen auto on poistettu rekisteristä. Auto voidaan hyväksyä uudelleen rekisteriin samoilla istuimilla, vaikka em. päätös on kumottu.
Henkilöauton pakollisia varusteita
Oheiseen taulukkoon on listattu yleisimpiä henkilöauton varusteita, jotka tulivat auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana pakollisiksi. Pelkkä varusteen olemassaolo ei välttämättä riitä. Katsastustoimipaikalla on tarvittaessa oikeus vaatia lisäselvityksiä teknisistä ominaisuuksista ja vaatimustenmukaisuuksista.