Rautatieinfrastruktuurin rakentamishankkeissa, joissa rakennetaan uutta tai parannetaan tai uudistetaan olemassa olevaa, edellytetään käyttöönottolupaprosessin noudattamista.
Ilmoitus- ja hakemusmenettely
Käyttöönottoluvan hakeminen
Perehdy käyttöönottolupiin liittyvään yhteiseurooppalaiseen ja kansalliseen sääntelyyn, joka on kuvattu alla kohdassa Käyttöönottolupiin liittyvät säädökset. Etene sitten yllä kuvatun käyttöönottolupaprosessin vaiheiden mukaisesti.
Ota yhteyttä Traficomin asiantuntijoihin, joilta saat lisätietoja hakemusprosessista
Lähetä meille viesti yhteydenottolomakkeella. Siirry lomakkeelle (ulkoinen linkki). (Ulkoinen linkki)
Tee hakemus Traficomin asiointipalvelussa
Tee hakemus sähköisesti Oma asiointi -asiointipalvelussa (Ulkoinen linkki). (Ulkoinen linkki) Tunnistaudu ja valitse asiointiroolisi. Hakulomake (Suunnitelma rautatiehankkeesta, Rakentamisaikainen käyttölupa, Rakenteellisen osajärjestelmän FI-tarkastuspyyntö tai Rakenteellisen osajärjestelmän käyttöönottolupahakemus) löytyy kohdasta raideliikenteen toimijat.
Hakemuksen voi tehdä myös pdf-hakemuslomakkeella, joka toimitetaan liitteineen osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi. Ota tällöin yhteyttä Traficomin asiantuntijoihin yhteydenottolomakkeella (ks. kohta 2).
Hakemuksen käsittely ja vaatimustenmukaisuuden arviointi
Liikenne- ja viestintävirasto tarkastaa, että hakemuksessa ja sen liitteissä on riittävät tiedot hakemuksen käsittelyä varten.
Liikenne- ja viestintävirasto ilmoittaa hakijalle kuukauden kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta, että asiakirjat ovat riittävät tai pyytää lisätietoja.
Päätös haetusta luvasta
Liikenne- ja viestintävirasto myöntää hakijalle luvan viimeistään neljän kuukauden kuluttua siitä, kun hakija on toimittanut kaikki asian käsittelyä varten tarpeelliset asiakirjat virastolle.