Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Rautatieinfrastruktuurin rakentamishankkeissa, joissa rakennetaan uutta tai parannetaan tai uudistetaan olemassa olevaa, edellytetään käyttöönottolupaprosessin noudattamista.

Ilmoitus- ja hakemusmenettely

1

Käyttöönottoluvan hakeminen

Perehdy käyttöönottolupiin liittyvään yhteiseurooppalaiseen ja kansalliseen sääntelyyn, joka on kuvattu alla kohdassa Käyttöönottolupiin liittyvät säädökset. Etene sitten yllä kuvatun käyttöönottolupaprosessin vaiheiden mukaisesti. 

3

Tee hakemus Traficomin asiointipalvelussa

Tee hakemus sähköisesti Oma asiointi  -asiointipalvelussa (Ulkoinen linkki). (Ulkoinen linkki) Tunnistaudu ja valitse asiointiroolisi. Hakulomake (Suunnitelma rautatiehankkeesta, Rakentamisaikainen käyttölupa, Rakenteellisen osajärjestelmän FI-tarkastuspyyntö tai Rakenteellisen osajärjestelmän käyttöönottolupahakemus) löytyy kohdasta raideliikenteen toimijat.

Hakemuksen voi tehdä myös pdf-hakemuslomakkeella, joka toimitetaan liitteineen osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi. Ota tällöin yhteyttä Traficomin asiantuntijoihin yhteydenottolomakkeella (ks. kohta 2). 

4

Hakemuksen käsittely ja vaatimustenmukaisuuden arviointi

Liikenne- ja viestintävirasto tarkastaa, että hakemuksessa ja sen liitteissä on riittävät tiedot hakemuksen käsittelyä varten. 

Liikenne- ja viestintävirasto ilmoittaa hakijalle kuukauden kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta, että asiakirjat ovat riittävät tai pyytää lisätietoja.

5

Päätös haetusta luvasta

Liikenne- ja viestintävirasto myöntää hakijalle luvan viimeistään neljän kuukauden kuluttua siitä, kun hakija on toimittanut kaikki asian käsittelyä varten tarpeelliset asiakirjat virastolle.

Päivitetty