Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Fungerande tjänster i samhället säkerställs genom myndighetssamarbete. Transport- och kommunikationsverket Traficom och Nödcentralsverket samarbetar intensivt för att säkerställa att nödsamtalen fungerar i Finland. Nödcentralsverket känner inte till situationer där nedstängningen av 3G-näten skulle ha påverkat nödsamtalens funktion.

Traficom främjar en effektiv användning av frekvenserna och beaktar framtidens frekvensbehov i sitt frekvensplaneringsarbete. I och med att 3G-näten lades ner frigörs frekvenser för nyare och effektivare 4G/5G-teknologier med större kapacitet. Traficom följer noggrant konsekvenserna av att 3G-näten lagts ner och ibruktagandet av frekvenser som tidigare använts av 3G-näten. 

Fungerande nödsamtal har säkerställts på flera sätt

Fungerande nödsamtal är inte beroende av en enskild nätteknologi och inga problem har observerats i samband med att 3G-näten lades ner. "Det går att ringa ett nödsamtal även om den egna teleoperatörens nät inte är tillgängligt. Mobiltelefonen söker automatiskt ett fungerande nät, vilket innebär att en förbindelse till nödcentralen också skapas via en annan teleoperatörs mobilnät", berättar direktör Lasse Laine vid Traficom. Det går dessutom att ringa nödsamtal utan simkort, vilket säkerställer tillgången till hjälp i alla situationer.

Om nödsamtalet av någon anledning ändå misslyckas kan man ringa nödsamtalet genom att först stänga av mobiltelefonen, sedan starta om den och ringa nödsamtalet när telefonen begär säkerhetskoden eller pinkoden (en knapp för detta finns i inmatningsrutan). Det går också att ringa ett nödsamtal med någon annans mobiltelefon även om man inte känner till telefonens säkerhetskod eller pinkod (en knapp för detta finns i telefonens inmatningsruta).

Enheter som använder mobildata bör uppdateras till den nya teknologin

Även om 3G-näten inte längre används börjar gamla apparater som använder mobilnätet, till exempel en del av brand- och brottslarmanläggningarna, automatiskt använda 2G-nätet. 2G-nätet säkerställer i regel en tillförlitlig förbindelse för dessa enheter och nätet kommer att fungera ända till slutet av 2029. 2G-nätet har dock en mindre dataöverföringskapacitet än 3G-nätet, vilket kan leda till att användarens tjänst blir långsammare. 

"Det kan uppstå problem för den som har en enhet eller ett abonnemang som endast använder 2G-/3G-teknologin och när enheten eller abonnemanget används för att överföra datamängder som 2G-nätet inte klarar av. Då är det klokt att uppdatera enheten och abonnemanget till minst 4G-teknologin eller, om anordningen används i ett 5G-täckningsområde, till 4G-/5G-teknologin", säger Laine. 

Det är bra att säkerställa att nya enheter som börjar användas fungerar i 4G- eller 5G-nätet. Den senaste informationen om de olika nätens täckning fås av den egna teleoperatören. Det rekommenderas också att telefonens VoLTE-egenskap (Voice over LTE) är aktiverad med tanke på störningar i 2G-nätet.

Enligt chefen för Nödcentralsverkets ledningscentral, Lasse Matilainen, kan larmanordningarnas funktionssäkerhet vid störningar i nätet påverkas av att 3G-näten läggs ner. Än så länge har inga störningar i larmanordningarnas funktion observerats.

"Vi rekommenderar att brand- och brottslarmanläggningar som är anslutna till Nödcentralsverket testas regelbundet. Eventuella problem hittas senast via en testning. Om det uppstår problem ska ägaren till anordningen kontakta den egna operatören för överföring av larmanordningen", berättar Matilainen.

Anmäl täckningsproblem för enskilda adresser

Om den egna teleoperatören inte kan lösa täckningsproblemet är det klokt att kontakta Traficom. Alla anmälningar behandlas fall för fall. 

Anmäl täckningsproblem (Extern länk)

Ytterligare information

Lasse Laine, direktör, Traficom, tfn 029 534 5563, lasse.laine@traficom.fi  

Lasse Matilainen, chefen för ledningscentralen, Nödcentralsverket, tfn 0295 481 273, lasse.matilainen@112.fi  

VoLTE-egenskapen (Voice over LTE): Möjliggör samtal i 4G-nätet. Utan denna funktion kan endast data överföras över 4G-nätet, medan samtalen går via 2G-näten.

 

Gemensamt pressmeddelande från Traficom och Nödcentralsverket.