Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

År 2024 fick Traficom cirka 200 skriftliga kundkontakter speciellt om täckningsproblem som speciellt hänför sig till avvecklingen av 3G-nätet. Ämbetsverket utreder problemen aktivt i samarbete med teleoperatörerna och uppmuntrar människor att anmäla positioner där täckningen blivit sämre.

Under år 2024 tog Traficom emot cirka 200 skriftliga kundkontakter som gällde täckningsproblem i mobilnätet. Antalet kontakter ökade avsevärt under hösten 2024 i synnerhet efter nyheterna om att 3G-nätet kommer att läggas ned. De flesta kontakterna togs under september-december.

"Nyheterna om ärendet i medierna har säkert ökat kundernas vetskap om att Traficom är tillsynsmyndighet och att man kan kontakta oss för att avgöra täckningsproblem", berättar Mari Österberg, chef för enheten för kommunikationsmarknaden. "Före dessa nyheter har Traficom inte fått särskilt många anmälningar om täckningsproblem", fortsätter Österberg. 

Täckningsproblem togs upp i samarbete med kommunerna och teleoperatörerna

I oktober 2024 utredde Traficom tillgången till mobilnättjänster med fältmätningar i Södra Savolax. Mätningarna inriktades till Södra Savolax där man hade rapporterat allmänna täckningsproblem, speciellt på basis av kontakterna som gjorts av Rantasalmi kommun och Södra Savolax välfärdsområde Eloisa.

Traficom tog den 31 december 2024 emot Södra Savolax beredskapsledningsgrupps vädjande om utvecklingen av mobilnäten. Traficom har insatt i svaren i enkäten som fanns som bilaga till vädjandet och kommer att begära operatörerna att ge en utredning om de observerade problemen.

År 2023 gjorde Traficom motsvarande täckningsmätningar i Östra och Sydöstra Finland efter det att antalet kundkontakter ökade.

På basis av dessa mätningar kom parterna överens om en samarbetsmodell där alla kontakter om täckningsproblem som Traficom fått från början av september 2024 överförs till operatörerna för undersökning. Operatörerna ska inom utsatta tidsfrister ge ämbetsverket en rapport om åtgärderna för att lösa problemen.

Traficom samarbetar också med andra myndigheter och publicerade till exempel i december ett meddelande med Nödcentralsverket om att trygga nödsamtalens funktion i Finland.

Ibruktagning av 3G-frekvenserna pågår fortfarande

En del av täckningsproblemen beror på nedläggningen av 3G-nätet, och detta har lett till att det inte finns någon tillräcklig mobilnättäckning eller kapacitet på vissa områden. En del av kunderna använder dessutom fortfarande gammal terminalutrustning som inte stöder nyare nät.

Även om operatörerna har förbundit sig till att i 4G- och 5G-näten använda de frekvenser som blivit lediga från 3G-nät, har processen ännu inte blivit färdig. Ämbetsverket följer användningen av frekvenserna noggrant och ber operatörerna att regelbundet ge information om hur arbetet fortskrider. Operatörerna har bekräftat att de frekvenser som blivit tillgängliga tas i bruk för de nya teknologierna i sin helhet.

Traficom uppmuntrar att anmäla lokala täckningsproblem

Täckningsproblemen är ofta lokala och för att kunna avgöra dem behövs exakt in-formation om positionen för försvagad täckning. "Vi hoppas att de som lider av mo-bilnät som inte fungerar kontaktar oss på låg tröskel om ens egen teleoperatör inte kan lösa täckningsproblemet", betonar Österberg.

Du kan anmäla täckningsproblem direkt till din egen teleoperatör:

Om din egen operatör inte kan avgöra problemet lönar det sig att anmäla saken till Traficom på blanketten för täckningsproblem . Alla kundkontakter handläggs från fall till fall.

Ytterligare information

Mari Österberg, enhetschef, tfn 0295 390 545, mari.osterberg@traficom.fi

Sari Tujunen, jurist, tfn 0295 390 336, sari.tujunen@traficom.fi

Förbättra mobilnättäckningen med utomhusantenn

Om mobilförbindelsen för ditt hem eller verksamhetsställe är långsam eller bryts kan en utomhusantenn förbättra kvaliteten på förbindelsen. Med hjälp av utomhusantenn kan du mångdubbla bredbandsabonnemangets överföringshastighet och få förbindelsen fungera även inomhus där täckningen är dålig.

Gör så här:

Kontrollera täckningen: Kontrollera i operatörens täckningskarta nättäckningen inom ditt område.

Skaffa en utomhusantenn: Om ett bordsantenn inte är tillräcklig, överväg att skaffa en utomhusantenn. Antenner säljs av operatörer och affärer som är specialiserade på mobiltelefontillbehör och antenner.

Installera korrekt: Placera utomhusantennen på en plats där signalen är starkast och planera installationen omsorgsfullt.

Koppla till enheten: Se till att din terminalutrustning har en anslutning för en utomhusantenn, eller använd en adapter vid behov.

Mer information och anvisningar för bättre täckning hittar du på Traficoms webbsidor